Böcker för februari och recensioner av tidigare lästa

Jag tänkte läsa Bara ett barn av Malin Persson Giolito och fortsätta på boken En nästan vanlig man av Buthler & Öhrlund. Denna bok försökte jag lyssna till, men kom ganska snabbt till insikt att lyssna på böcker är inget för mig. Mina tankar flyger iväg och efter ett tag så får jag försöka koncentrera mig på boken, men då har jag missat en hel del. Nä, vända blad i böcker är min melodi. Det enda mina tankar gör då är skapa fram bilder….en film i mitt inre om handlingen.

Bara ett barn handlar om en märklig unge. Han hamnar ideligen i nya slagsmål och har svårt att koncentrera sig i skolan. Han pratar knappt och säger han något så svär han bara. En dag upptäcker hans lärare fyra stycken stora sår på hans arm och slår genast larm. Misstankarna tas på största allvar och polisen inleder en brottsutredning. Sofia Weber, delägare i en liten advokatbyrå i Gamla stan, utses till hans advokat. Det som i början verkade vara ett rutinärende växer snart till något mycket större. För ett par år sedan läste jag Störst av allt av Giolito och den boken klev snabbt in på topplista. Berättelsen och språket var fantastiskt bra. Här fick vi allt berättat genom Maja, som satt häktad för dödsskjutning i klassrummet. Språket är sylvasst och cyniskt i boken och jag hoppas att Giolito skriver lika bra här.

Det gjorde inte Kerstina Ohlsson i boken Henrys Hemlighet. Jag hade höga förhoppningar när jag började läsa men blev snabbt varse att denna bok inte kunde infria dem. Jag fick tvinga mig igenom kapitlen och hoppades hela tiden att nästa skulle bli bättre än den förra, men den kom aldrig upp i nivån med Mio Blues och Lotus blues, men nu har jag i alla fall läst ut den. Som sagt inget som jag kan rekommendera.

Däremot så var Gangersternas klagan lika bra om inte bättre än Ray Celestins tidigare böcker. Hans böcker innehåller mänger av historiskt korrekta händelser, personer och miljöer. Detta använder han så skickligt att man lever sig in i händelserna och miljöerna. Genom hela serien finns två återkommande huvudpersoner. Ida Davies, en privatdetektiv som slår sig fram trots det motstånd som hon möter som ung mörkhyad kvinna. I denna boken är hon nu 50 år och driver en egen detektivbyrå i Chicago. Den andra återkommande personen är Louis Armstrong, som är god vän med Ida. Michael Talbot, tidigare kollega till Ida men nu pensionerad, kommer till New York har bett Ida att hjälpa honom att försöka rentvå sin son som har fängslats för ett blodigt massmord på ett hotell i Harlem. Jag kan verkligen rekommendera er att läsa hans böcker. Yxmannen utspelas i New Orleans 1919. Mafioso i Chicago 1928 och Gangsters klagan i New York 1947. Den fjärde som och den sista delen kommer handlingen förflyttas till Los Angeles 1967.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Min altan